Aula

Aula bliver fremtidens kommunikationskanal i folkeskoler, SFO’er og dagtilbud. I Aula får børn, elever, forældre og pædagogisk personale sikker og brugervenlig adgang til informationer fra skoledagen og livet i dagtilbuddet.

Video om Aula
Gå til næste sektion

Funktionalitet i Aula

Aula handler om at understøtte samarbejdet om børns læring og trivsel med god kommunikation mellem fagprofessionelle, børn og deres forældre.

Aula skal dermed give overblik, være let tilgængelig og genkendelig, relevant, sikker og helt igennem nem at bruge, uanset hvilken brugertype du er, og uanset hvordan du tilgår Aula. Indholdet i Aula gøres så simpelt som muligt, tilpasses den enkelte brugertype og kommer både i en web-udgave og som apps med fuld funktionalitet til iOS og Android.

Her kan du finde en detaljeret beskrivelse af hvad Aula kommer til at indeholde.

Gå til næste sektion

Widgets i Aula

Aula skal være den samlede indgang til alle informationer vedrørende dagligdagen i skole og dagtilbud. Derfor vil Aula indeholde widgets, der er små programmer, som indeholder funktionalitet fra andre relevante løsninger. Denne funktionalitet og informationer fra de andre løsninger kan dermed ses og tilgås via Aula.

Det er den enkelte kommune eller institution, der selv bestemmer, hvilke widgets der skal vises i deres udgave af Aula og det er op til den enkelte leverandør at bygge en widget. Dog vil Aula blive leveret med integrationer til Google Drev og MS One Drive.

Inden widgets ”slippes løs” i Aula bliver de godkendt af KOMBIT med hensyn til dataetik, databehandleraftaler, sikkerhed, teknik og design.

Som leverandør kan du læse mere om, hvordan du bygger en widget til Aula i punktet ”Leverandører” under Materialer. Hvis du har spørgsmål vedrørende widgets kan du kontakte forretningsudvikler Jens Kastenskov på e-mail: jka@kombit.dk

I listen her kan du se, hvilke leverandører der foreløbig har meldt ind, at de planlægger at udvikle widgets til Aula. Listen vil løbende blive udvidet og opdateret.

Gå til næste sektion

Implementering af Aula

Aula bliver en brugervenlig løsning, som skal være nem og intuitiv at bruge for alle brugere. Alligevel vil der naturligvis være en del opgaver forbundet med at få sat Aula godt i drift i kommunerne og på de enkelte institutioner.

Forud for implementeringen af Aula skal kommunen beslutte, hvordan man vil bruge Aula i forbindelse med forældresamarbejdet. Det betyder blandt andet at kommunen bør gøre sig tanker om, hvordan Aula skal understøtte kommunikation om elevernes læring, udvikling og trivsel. Og hvordan man vil arbejde i Aula i forhold til kommunens læringsplatform og fildrevssystemer.

Det er den enkelte kommune, der har ansvaret for at implementere Aula på skoler og i dagtilbud. Til denne opgave får de hjælp fra Netcompany, som skal varetage udrulningen og uddanne superbrugere og administratorer. Kommunerne vil også modtage uddannelsesforløb og undervisningsmaterialer, som de kan bruge i deres egen implementeringsprocesser.

Du kan læse mere om implementeringsopgaven i implementeringshåndbogen del 1 og 2.

Et vigtig opgave for den enkelte skole bliver at få flyttet udvalgte, vigtige og nødvendige data fra SkoleIntra til Aula. KOMBIT har udarbejdet en strategi for datamigrering, der anviser hvordan skolerne kan planlægge og gennemføre datamigrering. Den kan du læse her.

Gå til næste sektion

Tidsplan for Aula

Udviklingen af Aula er i fuld gang. Det sker i delleverancer, som hver især har fokus på specifikke moduler.

I begyndelsen af 2019 begynder pilotimplementeringen. Her vil både implementeringsprocessen og Aula-løsningen blive prøvet af på enkelte skoler.

I foråret 2019 begynder selve udrulningen af løsningen i kommunerne. Det vil sige, at uddannelsen går i gang, og at det pædagogiske og administrative personale kan begynde at lægge data ind i Aula. Udrulningen sker i bølger på regionalt niveau.

Efter sommerferien 2019 vil løsningen blive taget i brug på alle skoler.

Fra begyndelsen af 2020 begynder udrulningen af Aula i dagtilbud. Også her sker udrulningen i bølger på regionalt niveau, og når udrulningen er færdig kan kommunerne tage løsningen i brug.

Se tidsplanen her.

Gå til næste sektion

Spørgsmål & svar

Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål om Aula. Klik på den kategori, du vil vide mere om.

Brugervenlighed og brugerinddragelse Funktionalitet Brugeradministration, data og sikkerhed Supplerende materiale Integrationer og widgets Vilkår for tilslutning og betaling
Gå til næste sektion

Find materialer

Her finder du de mest søgte materialer om Aula. Ved at klikke på links'ne under "Alle materialer", kan du finde flere materialer om Aula.

Aula Implementeringshåndbog Kommunikationsoversigt til kommuner

Alle materialer

Baggrund for AULA Tidsplaner Forandringsledelse Projektstyring Kommunikationsmaterialer Uddannelse Migrering Opsætning Support Funktionalitet Brugeradministration, data og sikkerhed Supplerende materiale Integrationer og widgets Leverandører
Gå til næste sektion

Nyheder

Pilotprocessen er i gang

Seneste nyheder

Hjælp og inspiration til arbejdet med anvendelsesstrategi

Pilotprocessen er i gang

Ballerup i fuld gang med anvendelsesstrategi

Flere nyheder
Gå til næste sektion

Kontakt

KL står for programledelsen, mens kommunernes it-fællesskab KOMBIT har opgaven med at kravspecificere og indkøbe Aula. Det er Netcompany, der står for at udvikle og implementere løsningen.

KOMBIT Netcompany Om BPI-programmet på KLs hjemmeside
Gå til næste sektion